AMIFF 2020 – Entrapped moments

Crispin Gurholt

Utstillingen var 16. oktober 2020 — 1. november 2020

I år er det tjue år siden den norske billedkunstner Crispin Gurholt gjorde sin første Live Photo-installasjon. Arctic Moving Image & Film Festival (AMIFF) har invitert Crispin Gurholt til å gjøre en stedspesifikk Live Photo-installasjon i bybildet i Harstad. Gurholt skal også ha en soloutstilling i Galleri Nord-Norge, Entrapped Moments, der han presenterer et utvalg av sine fotografier og videoarbeider gjennom de siste 20 årene.

Dame som sitter på kanten av en seng i et rom der en mann står og en dame ligger, de ser triste ut.

Siden 2000 har Gurholt utviklet sin unike arbeidsform Live Photo, hvor han utfordrer fotografiet, dets forbindelse til øyeblikket og dikotomien mellom fiksjon og virkelighet. Live Photos gir assosiasjoner til filmsett, og er stedspesifikke live installasjoner hvor kunstneren iscenesetter mennesker i virkelige miljøer som et frosset tablå. Settingene i Live Photos formidler eksistensielle og samfunnspolitiske temaer og lokaliseres i det offentlige eller private rom. Kunstneren har per dags dato skapt 28 unike Live Photos.

Crispin Gurholt (f. 1965, Oslo) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved New York Film School SCE. Gurholt har blant annet deltatt i Havanna Biennalen på Cuba og Venezia Biennalens Official Collateral Program, han har hatt soloutstillinger og større prosjekter ved en rekke norske kunstinstitusjoner Crispin Gurholts kunstneriske uttrykk har vokst frem gjennom en sammensatt bakgrunn innenfor film, teater og dans, som lysdesigner, rekvisitør, scenograf, regissør og filmfotograf. 

https://www.livephoto.no/

Hanne Hammer Stien, førsteamanuensis i kunsthistorie ved UiT, Norges Arktiske Universitet, har skrevet teksten «Med bildet som nødutgang: Crispin Gurholts Live Photo og fragmentets betydning» til utstillingen. 

Les teksten her.

Bildet: Zimmer 9 Berlin, In Transit, Live Photo #28, Mädchenkammer, Berlin, 2017, Crispin Gurholt